Wednesday, November 24, 2010

DaSaR oRg xDe keJe


Cuti sem telah tiba....ade yg balik kampung.....ada yg lepak kt rumah sewa diorg je....ade yg pergi rumah mak mentua...hahaha...tp biase nye cuti sem ni student2 akan memanfaatkan dengan mencari fulus sbyk yg boleh..kerja la....sem depan xnak guna ptptn sgt.pui....hahaha...



meh sini aku share sket ape yg aku wat mase cuti sem....actually aku kerja dgn member aku punya abang...abang dia ni cm ada satu team company yg amek tender computer supply la....kira aku ni kerja sbg budak pasang komputer kt site2 diorg nanti lah....



ape yg aku nk share kt sini ialah bukan betapa seronoknya kerja pasang2 komputer...atau kuli angkat2 barang ke apa....tapi yg menarik perhatian serta melonjakkan adrenalin aku ini ialah keterbukaan mata aku terhadap sektor perniagaan...sebab sambil2 aku kerja aku ada amek tahu gak sedikit sebyk psl selok belok bisnes ni...dlm kes ni bisnes supply komputer ke agensi2 tertentu...kire team2 abg member aku ni aku leh spesifikkan sbg awesome ar...mmg awesome....sebab diorg dpt tender untuk supply PC untuk agensi kastam seluruh malaysia beb...bukan sng la der nk dapat tender kerajaan...sebab org semua mmg kejar2 tender2 kerajaan ni..sebab lumayan beb...haha



kaya woo...nak bagi senang calculation...aku bg contoh mudah la....ko anggap la satu PC ko untung rm500....dan ko supply kira2 4000 PC ke sluruh mlaysia....cube ko kira....rm500x4000...bukan ke 2 juta??itu baru bahagian PC...belom komponen2 lain....senang cerita...untung juta2 la....dan ko anggap la diri ko ade share 20% dlm company tu....so dlm satu projek juta ni...ko akan dapat lebeh kurang beratus ribu....untuk satu projek.....dan diorg ni berlambak2 lagi projek2 mnunggu.....tak ada kata-kata yang ingin ku ungkapkan selain masyukk~



hahaha so aku dan kwn aku pun adalah berangan2 sikit pasal bidang ini......tp yg mengikut haluan kitrg lah...dlm bidang chemical engineering.....bisnes.....haha...mmg btol lah sabda Rasulullah s.a.w. yg lebih kurang mcm ni mksudnya "9 per 10 rezeki adalah dalam perniagaan".......so xsalah kalau aku memasang impian dan vision untuk masa depan aku sendiri kan??hahaha....ok lah...sampai di sini saja....semoga kita semua akan menjadi insan yang sukses didunia dan akhirat...AMIN........



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...