Monday, April 25, 2011

Server UiTM block web blogger sempena musim exam !!!

Belajar pada lewat malam


Peperiksaan (ataupun exam dalam bahasa lain nya) sangat menjengkelkan bagi rata-rata pelajar seluruh semenanjung Malaysia ataupun sabah dan sarawak.mungkin juga satu dunia.


Ianya kerana pressure di atmosfera ini seakan-akan melebihi 1 atm (standard pressure untuk atmosfera, budak chemical eng mesti tahu).dan pressure ini seperti mahu menghancurkan otak kita seolah-olah otak kita ini melakukan salah laku yang kritikal.


Walaubagaimanapun, aku punya cara tersendiri untuk menangani dan meng-kaki-kan masalah ini.



1.Mind setting


Ya ini memainkan main role dalam hal ini. "jika kau fikirkan kau boleh, kau boleh melakukan".pernah dengar tak lagu tu?aku suka nyanyi lagu tu dulu sampai member aku cakap ianya sangat annoying.tapi lirik itu sangat benar.sehinggakan dalam Islam pun semua ibadah kita perlu dimulakan dengan niat.


Niat.dari segi zahir dan batin. (bukan mintak maaf hari raya)


Lagi, aku suka berkata kepada diri aku sendiri sebelum belajar."kau seorang yang bijak". bukan angkat bakul sendiri, tapi nak sedapkan hati dan mulakan pembelajaran dengan yakin yang amat.hehe.


2. Active learning


belajar yang banyak komunikasi.tak pasif. ada sesetengah orang suka duduk diam dan menghafal.bla bla bla. bagi aku, aku lebih suka bercakap atau bertanya kat orang lain.jangan takut untuk luahkan pendapat sendiri walaupun mungkin salah. kan kita belajar dari kesilapan. kadang-kadang ape yang orang len cakap tu lebih melekat kat kepala otak kita.


3. Jangan mengalah


Belum buat lagi soalan tu, kau dah cakap bulsit, FAKrul, castard punya soalan. Cuba la buat dulu sampai dah tak boleh, pastu baru kau refer kat kawan. kalo kawan kau tak boleh sove gak, kau refer kat lecturer. kalo lecturer kau pun tak boleh solve, kau campak je kertas soalan tu dalam longkang XD


Cukup ar tu dua tiga tips.kang kalo aku cakap banyak-banyak, korang cakap aku fadhilah kamsah pulak.


p/s : renung-renungkan, dan selamat beramal!

2 comments:

Anonymous said...

hehehe...ade plak campak kertas dalam longkang..=)...nice tips..

Unknown said...

haha dah lec pon tak tahu...memang saja la mcm tu...hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...