Friday, July 29, 2011

Kisah ramadhan pertama aku yang LOL

Mesti korang ade cerite masing-masing kan, pasal zaman korang kecik-kecik berkenaan dengan bulan Ramadhan atau senang cakapnye, Bulan Puasa.


Aku start puasa pada masa aku tadika lagi.. 5 tahun.. Comel dan bergetah lagi.. Ape? Awal? Haa.. camtu lah cara bapak aku didik aku.. melentur buluh biarlah dari rebungnye..


Tapi memang banyak kenangan nyer.. jap2, nak ingat balik..


1. Nak mati !! Nak mati !!
First time aku berpuasa. Mula-mula elok jer.. Dah sampai tengah hari ke atas, aku dah mula mengelupur. Berguling-guling aku kat lantai. Pasal nak sejukkan badan yang kepanasan.. Tak cukup dengan itu, pada waktu mandi dan amek wudhuk, aku telan air paip seboleh mungkin. Lantak laa rase klorin ke payau ke.. 


Pastu bila dah petang, aku dah start menjerit "Nak mati !! Nak mati !!" Menandakan bahawa betapa seriusnya kelaparan aku mase tu. dengan harapan bapak aku datang sumbat nasik ke mulut aku pastu simbah aku dengan air sirap..


Tapi harapan tinggal harapan, berguling sorang-sorang laa aku kat lantai sampai waktu berbuka.. Suara pun dah takde dah nak menjerit.. Hehe


Dahtu bila berbuka, tak menyempat nak sumbat semua dalam mulut.. Seolah-olah aku seorang rakyat Afrika yang dah 3 hari tak makan dan kemarau air.


2. Curi-curi makan
Yesszzaa.. Ini memang common la.. tak payah nak tipu aku laa, nak cakap korang tak pernah curi-curi makan.. Pui!! 


Hehe paling best bila ada peluang, roti dalam beg sekolah aku cubit sedikit demi sedikit masuk dalam mulut.. Kalau ade orang lalu pun, aku buat muka statik, mulut tu jangan bagi bergerak seinci pun.. nak cover bagi jangan nampak tengah mengunyah.. Bodoh doL !


Tapi dulu laa.. Sekarang ni sumpah takde curi-curi makan.. Heee ^_^


3. Tengok member tak pose makan eskrem depan-depan.
Masuk je sekolah rendah, ramai lagi yang belum start pose.. So memang diorang dengan muka innocent nye membedal depan aku.. Yang aku paling tak boleh tahan, eskrem yang dalam plastik panjang-panjang tu.. ada kaler merah, kuning, hijau, biru.. Pehh mahu menangis dalam hati gua ! Naseb baik budak kecik, kalo tak aku dah bagi backhand dah.. 


4. Upah puasa RM1 per day
Janji-janji manis ditaburkan oleh bapak aku untuk menyemarakkan lagi semangat aku berpuasa.. Masa tu memang berkobar-kobar laa.. sehari = RM1, 30 hari = RM30 !! Wah, aku orang paling kaya kat dunia !! Gesa hatiku yang pada waktu itu rase RM30 dah macam 3k sekarang.. Hehe


5. Solat Tarawikh
Ni tak payah cerita la.. Aku dah rasa macam buat tawaf kat Mekah dengan cuaca terik.. 20 rakaat FULL tuuu !! Dulu kecik-kecik, nak taknak kena pergi dan balik sekali dengan bapak aku.. Yola dulu mane laa reti nak bawak motor sendiri.. Kalau tak cukup je 8 rakaat, terus berdessup !


Nice kan kenangan-kenangan kite semue mula-mula berpuase.. Sampai sekarang still ingat.. Tapi yang aku hairan, ramai je muda belia macam aku sekarang ni, TAK PUASA ?! ke memang  tak start2 dari kecik lagi ?? Ntah la.. musykil2..

10 comments:

Dylla Abas said...

hehehehe..kelakar!! tapi betul la..rasa2nya semua org ada kenangan yg hampir sama (utk org yg mula puasa awal la kan :p)

Dhiya Fariza said...

NAK MATI NAK MATI. apeni bro. hahahaha

Unknown said...

hahaha yer..kenangan menyentap jiwa.. wahh awk pun puase awal ea? tahniah ! kenangan manis tuuu !

Unknown said...

dhiya : hahaha shhhhhh... malu2. tu kecik2 ah. skrg dah macho. hehe

Rashidi said...

owh...ko la yang abiskan lauk kat dapur mase bulan puasa...haha...pro...

Unknown said...

eddy : Lu mmg nak kena pawn dgn gua kan. gua makn roti je la bai !

ke lu yg suka bedal lauk ni?? tu gambar lu kecik2 tuu ?? hahahahah

syahassan said...

hahaha.. dolu2.. xmaen curi2 makan.. tapi curi minum ayakk.. hua3.. terase mcm sebulan xminum ayakk.. hahaha

Unknown said...

hehehe tu dah kire bagus laa tu.. kite ni mmg budak jahat. curi2 makan. tapi takpe laa asalkan puase..kan? hehe

Lulu Caldina said...

Selamat menyambut bulan ramadan..
Selamat berpuasa.. :)

Unknown said...

Lulu : selamat berpuasa jugak ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...