Tuesday, June 14, 2011

Hidup bagai roda-roda kuala lumpur

Hidup bagaikan roda. Sekejap kita kat atas. Kejap kita kat bawah. Kejap kanan, kejap kiri. Dan kadang2 tu kat 235' darjah. Kadang2 tu tak jadi bulat roda dah, dia jadi eclipse lak. Itu tak kira clockwise ke counter clockwise lagi. Kesimpulannya - hidup ni mmg sangat2 unpredictable lah.


Atau dalam bahase mudahnye, tak semestinye kalau kita bagus skrg, due ploh tige ploh tahun lagi kita still akan bagus lagi. Mungkin skrg kita berada di top level. WUUUUU semue org respect ko..tabik spring bagai..tak kira la skrg ko ni kaya ke, alim ulama ke, bijak pandai ke.....tapi mase depan, tak tentu lagi ye tak??


Apsal pulak aku kene respect kau??!


So sebaiknye, marilah kita hindari sifat2 sombong. kerane sesungguhnye yang berhak berasa sombong adalah tidak lain tidak bukan ialah Allah SWT kerana Dia lah pencipta kita semua dan Dia lah yang maha berkuasa lagi bijaksana. Sedangkan dalam sejarah Islam, syaitan itu disingkirkan daripada syurga turun ke bumi adelah kerana sifat sombongnye yang tidak mahu sujud kepada Nabi Adam a.s atas perintah Allah SWT. Sedangkan dikatakan ketika itu syaitan itu tahap ilmunya, kealimannya mmg yang terbaik pada masa itu. Apetah lagi kita mnusia yang maha kerdil ini??? layakkah kita untuk bersifat sombong?


Sekian tazkirah untuk petang yang hening ini =)

2 comments:

CintaZulaikha said...

nak sombong2 sgt, apa yg boley kita dpt..dpt kutuk adalah...huhu

Unknown said...

kan?? watpe laa nak sumbung sgt...mtk2 kita dijauhkan....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...