Monday, August 8, 2011

Bulan puasa pun masih ada yang kene rasuk. Camne tu ??

Cuti minggu yang lalu aku ambil kesempatan untuk pulang ke kampung. Sebab nak meraikan berbuka puasa bersama family yang terchenta. Terharu aku. Kepulangan aku seakan-akan disambut dgn penuh gilang gemilang. Meriah sebab lauk-pauk berbuka yang memang superb. (padehal mmg tiap2 ari camtu). Saje nak tacing lebeh..


Lepas tu aku pergi sembahyang tarawikh dengan ayah. 
"Ayah, kite pergi asing ye.." 
"Eh apesal?"
"abang nak semayang lapan jer"

"Oh ko naik la kete tu. ayah naik kete lagi satu"


Selesai semayang lapan, aku pulang ke rumah. Rancak betul adik-beradik plus mak aku sekali berborak (maklumlaa sume nyer perempuan).Rupe-rupenye kisah berkenaan anak sedare kepada pak ngah belah mak tiri belah atuk ipar aku yang mengalami kerasukan. Penyakit keturunan ni.. dulu mak dia.. bla bla bla.. rasa panas kat dada.. tak sedar.. hantuk kepala kat dinding.. bla bla bla.. nak serang suami sendiri.. bla bla bla.. bila dah sedar tak ingat apa-apa..


Lebih kurang macam itu lah cerita nya..


Selepas mendengar cerita itu aku serta merta mengaplikasikan teknik critical thinking, brainstorming , mind mapping, dan macam-macam -ing lagi, berfikir bagaimana dalam bulan puasa yang mana syaitan semuanya diikat, masih ade yang dirasuk. 


"Ini mesti saka ni.. eh bukan2.. ni belaan ni.. ntah la.. jin kot.. tak pun ceplos." Desus pemikiranku. Entah lah. Aku bukannye tahu sangat benda2 alam ghaib ni. kang aku memandai2, aku plulak yg kene sawan babi nanti kang.


Ape-ape pun, aku harap individu yang terkena tu, sembuh dari penyakit beliau. Banyakkan berdoa kepada Allah. Sebab walau betapa kuat nya makhluk yang merasuk itu, dia tetap hamba Allah. Sekian.

2 comments:

CintaZulaikha said...

erkkk..kalau jns penyakit gitu, time bulan pose lak tuh..sah2 sawan...

Unknown said...

ntah ler..sy pun xtahu..jin kot..jin tak kene ikat kan? hehe cetek ilmu sy ni..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...